Mau asal-asalan  Lagi di Sosmed,??? Hati-hati Ada Polisi Virtual Indonesia!

Pengguna media sosial perlu berhati-hati, kerana akan ada polis maya yang melakukan rondaan di dunia maya.  Permintaan untuk membentuk pegawai polis maya baru-baru ini disebut oleh Ketua Polis Negara, Jeneral Listyo Sigit Prabowo.


 Menurutnya, polis maya akan mendidik pengguna media sosial yang didapati melanggar Undang-undang ITE.  Mereka akan diberi penjelasan mengenai kemungkinan artikel dilanggar dan ancaman hukuman.


 "Sehingga apabila ada hukuman yang tidak tepat yang kemudian melanggar Undang-undang ITE, polis maya kemudian akan menegur. Teguran kemudian menjelaskan bahawa anda berpotensi untuk melanggar artikel ini dengan ancaman hukuman seperti itu. Kemudian diberikan apa yang dia harus dilakukan, "kata Sigit. semasa Mesyuarat Kepemimpinan TNI-Polri 2021, yang dipetik pada hari Khamis (18/2/2021).


 Sigit juga menyatakan hasratnya untuk melibatkan influencer dengan sebilangan besar pengikutnya.  Orang-orang berpengaruh ini akan diminta untuk menjalankan pendidikan yang berkaitan dengan Undang-Undang ITE.


Menurutnya, mengundang pengaruh dalam proses pendidikan akan menjadi selesa dan tidak menakutkan.  Orang juga menyedari dan memahami tingkah laku yang baik di media sosial.


 "Sehingga proses pendidikan juga terasa nyaman, bukan hanya menakutkan. Tetapi kemudian membuat orang ramai berminat, kemudian menyedari dan memahami bahawa perkara seperti ini tidak dibenarkan. Tolong lakukan perkara seperti itu," jelasnya.


Beberapa waktu yang lalu ada permintaan dari Presiden Joko Widodo untuk menjadikan penggunaan Undang-Undang ITE selektif.  Sigit mengatakan bahawa dia mahukan arahan untuk penyiasat ketika menyiasat kes Undang-Undang ITE.


Dia menambah bahawa mangsa mesti melaporkan kes tersebut tanpa diwakili atau aduan tersinggung.  Menurutnya, ini mengelakkan asal-usul melaporkan kes dan menjadikannya tidak selesa bagi pihaknya.


Sigit juga mendorong kes diselesaikan melalui mediasi, terutama jika masalah tersebut tidak berpotensi untuk konflik mendatar.

 "Jadi perkara seperti ini di masa depan kita perbaiki, terutama seperti itu. Sekiranya perlu, jika tidak berpotensi menimbulkan konflik mendatar, maka tidak perlu ditahan. Oleh itu, proses mediasi, mediasi tidak boleh, jangan mesti ditangkap, "jelasnya.

Post a Comment

Lebih baru Lebih lama